juli 3, 2023


Klantbeleving

Bekijk je jouw winkel wel eens vanuit het oogpunt van je klant? Leg je in de toonbank neer wat jij lekker vindt of wat de klant lekker vindt? Kleed je de winkel aan naar jouw smaak of kun je beter de winkel inrichten naar de smaak van de klant? Zomaar een aantal vragen welke ongelofelijk belangrijk zijn als je een eigen verswinkel hebt. Want inspelen op wat de klant wil en nodig heeft, dat maakt dat klanten blijven terugkomen en zodoende de omzet verhogen. Heeft de verswinkel waar de klant binnen komt zijn best gedaan om het voor de klant zo prettig mogelijk te maken? Worden ze even uit hun dagelijkse sores gehaald en voelen ze zich belangrijk? Dan is er een goede kans dat de klant meer besteed, loyaal is en goede mond-tot-mondreclame maakt. 

Het draait hierin voor een groot deel om de emotionele beleving en hoe jij deze kan veranderen op het moment dat de klant bij jou over de drempel stapt. Maar dan moet de klant wel eerst binnen komen! Loop jij naar binnen bij een winkel waar het stoepbord van ellende uit elkaar valt? Waar je aan de buitenkant niet kunt zien waar de winkel voor staat? Waarbij de gevel oudbollig en vervallen oogt? Nee toch! Verwacht dit dan ook niet van de klant! Laat Erkel Reclame & Styling helpen de gevel weer aantrekkelijk te maken. 

Zoals gezegd, als ondernemer ben je samen met het personeel voor een groot deel verantwoordelijk voor de klantenbinding. Herken je jouw klanten, zeg je iedereen direct goedendag, toon je interesse in jouw vaste klanten? Maar zelfs als je dit allemaal voor elkaar hebt, dan ligt het andere deel van de verkoop toch echt in de sfeer en beleving van de winkel en opvulling van de toonbank. Van Erkel Reclame & Styling helpt niet alleen bij met een juist kleurenpallet, maar ook met goede verlichting, een persoonlijke Touch in de winkel en goede productinformatie, om zomaar eens wat zaken te noemen. 

Voor passanten begint de klantenbeleving pas bij het zien van jouw winkel, voor de vaste klanten begint deze al thuis. Krijgen ze een mooie flyer van kwaliteit of een zelf gemaakt A4-tje door de brievenbus? Zien ze smaakvolle advertenties in de plaatselijke krant of langs het voetbalveld. En klopt deze beleving dan ook als ze naar de winkel komen. Ligt hetgeen waarvoor ze komen ook mooi gepresenteerd in de toonbank? Of is het eerste wat ze zien een lelijke blik achter de toonbank, met rommel en vieze vloeren, omdat deze niet is verhuld achter mooie signing. 

Je doet het pas goed als de klant meer meeneemt als daar waar het voor kwam. Impuls inkopen worden gestimuleerd als de reclame uitingen en sfeerbeelden verleidelijk zijn. Wat zijn de zogenoemde touchpoints in jouw winkel? Buiten het contact met een medewerker om….. heb je een mooi sfeervol paneel met nette folderbakjes hangen…. is er een proefschaaltje met een nette kaarthouder erbij ….. hangen de posters in een mooie omlijsting…… kortom de klant heeft meer touchpoints dan alleen jou. 

En dan verlaat de klant jouw winkel en wil je ze meegeven dat ze vooral terug moeten komen. Dus waar is de lieve tekst op de deur met; ‘Dank u wel voor uw bezoek’ of ‘Geniet van het lekkers en graag tot ziens’. (Zorg er dan voor dat er geen medewerker voor de winkel zit te roken!) 

Klantbeleving is zowel simpel als complex. Omdat ieder mens gevoelig is voor dezelfde onderwerpen, maar de mate van gevoeligheid verschilt. Maar onze jarenlange expertise kan zeker helpen. Dus als je ergens over twijfelt, dan weet je ons te vinden! 


Tags


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Bekijk onze andere blogs

>

Ontdek meer van Van Erkel Reclame

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder